Salomonssons Grafiska

Code of conduct

Uppförandekod

Genom vår uppförandekod vill vi på Salomongruppen ha en öppenhet gentemot kunder, leverantörer och medarbetare där vi i alla led arbetar med de tio principerna i FN’s Global Compact som omfattar mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och bekämpning av korruption. Denna uppförandekod är ett övergripande ramverk för de riktlinjer Salomongruppen arbetar efter. Då gruppen omfattar väldigt olika områden är denna Uppförandekod generell och täcker de övergripande koderna som kan appliceras på alla områdena.

Mänskliga rättigheter
  1. Salomongruppen ser att varje medarbetares delaktighet i verksamheterna är värdefull och främjar personlig utveckling där varje person ska kunna ta till vara på sina starka sidor.
  2. Yttrandefrihet är viktigt för en rak och ärlig kommunikation utan att på det sätt kränka någons integritet.
  3. Alla inom koncernen har ansvar att rapportera mobbning, trakasserier och diskriminering till ledningen.
  4. Alla har rätt till föreningsfrihet utan att känna rädsla för trakasserier eller repressalier.
  5. Salomongruppen följer regler så som arbetstider och lönesättning enligt branschpraxis.
  6. Då gruppen omfattar väldigt olika områden är denna Uppförandekod generell och täcker de övergripande koderna som kan appliceras på alla områdena.
Arbetskraft/arbetsplats
  1. Vi emotsätter oss allt barnarbete och förhåller oss till de regler och lagar som reglerar detta. Ungdomar har möjlighet att utföra praktik eller lättare feriearbete för att gynna dem i deras framtida vuxenliv där varje arbetsuppgift är anpassad till deras ålder och kapacitet.
  2. Vi vill även se till att mångfald och att etnicitet, tro, eller kön ej ska vara något hinder för våra medarbetare att känna sig trygga på deras arbetsplats. Detta gäller även i de fall då vi rekryterar nya medarbetare där vi ser till kompetens framför fördomar.
  3. Arbetsplatsen skall även ses som en säker plats att vistas på då vi med regelbundenhet genomgår säkerhets kontroller och genomgångar med våra medarbetare så att alla vet vad som väntas av dem vid en eventuell farlig situation.
Miljö

Då vi har en stor diversifikation inom koncernen anser vi att det är av stor vikt att se över varje bransch där vi kan påverka vår miljö. I detta fall har anpassat vårt miljötänk till varje område för sig, detta kan läsas var för sig för att få en uppfattning om hur vi arbetar aktivt med miljöfrågor i varje företag. I denna Uppförandekod har vi därför valt att enbart ta med de punkter som är generella över hela koncernen.

  1. Minimera våra utsläpp och ha en aktiv källsortering är rutiner som vi arbetar med kontinuerligt, till lika vara garanterade att våra leverantörer följer dessa krav.
  2. I de fall då det innefattar kemikalier eller andra skadliga ämnen ser vi till att dessa tas till vara på ett korrekt sätt och vi undersöker marknaden för att kunna erbjuda våra kunder produkter som ej är skadliga för vår miljö. Vi följer kontinuerligt EU.s databas REACH och specifikt SVHC som registrerar miljöfarliga ämnen där policyn är att vi använder inga material som har mer än 0,1% av de farliga ämnena, helt enligt EU:s norm.
  3. När vi pratar om miljö är det lätt att man fokuserar på ovannämnda områden och det glöms ofta bort att miljö även innefattar vår egen hälsa och välmående. Vi uppmuntrar våra medarbetare att utnyttja friskvård och andra olika former för att ha ett sunt leverne så väl på arbetet men som också kan appliceras i våra dagliga liv.
Antikorruption
  1. Detta arbete innebär även motsätta sig mutor eller andra otillbörliga ageranden från så väl leverantörer eller kunder.
  2. Vi tror på transparens i alla områden som berör koncernen och uppmuntrar medarbetare, kunder och leverantörer att uppmärksamma om de misstänker eller ser att något strider mot vårt arbete mot korruption.
  3. Att kunna lita på att våra leverantörer lever upp till dessa krav är ett kontinuerligt arbete inom koncernen till lika informera våra medarbetare att vara uppmärksamma om de ser något otillåtet i deras eller kollegers kontakt med så väl kunder som leverantörer.
Slutord
  • Vi eftersträvar att vara det självklara valet när det kommer till att välja något av alla de områden som koncernen täcker.
  • I de fall du har behov av trycksaker ska du som kund vara garanterad att allt från pappret till bläcket vi använder uppfyller alla krav på miljötänkande. Vår policy är att trycka det du behöver, inte det som blir över.
  • Även när du vill arrangera något event i våra lokaler ska du vara övertygad om att du kommer att få den bästa servicen och få en upplevelse du sent kommer att glömma.

 

 

Stefan Salomonsson

VD, Salomonsson Grafiska AB

Vi använder cookies gör att personalisera innehåll och för att analysera vår trafik. Vi antar att du är OK med detta. View more
Cookies settings
OK
Avböj
Hantering av persondata
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Hantering av Persondata

Hantering av persondata

Integritetspolicy Salomonsson Grafiska AB
  1. DATA
Salomonsson Grafiska AB använder endast personlig information vi får direkt av våra kunder, leverantörer och anställda för att kunna fullfölja våra avtal och bedriva vår verksamhet. Denna information är:
  • Namn
  • Kontaktperson med telefonnummer/mailadress
  • Leverans- och faktureringsadress
  • Telefonnummer och mailadress
  • För anställda finns även uppgifter om personnummer, bankkonto, frånvaro etc.
  1. SÄKERHET
Data är lagrad digitalt i vårt affärssystem och skyddas med brandväggar etc som kontinuerligt uppdateras. Uppgifter om de anställda så lagras dessa i separat databas som endast VD och ekonomifunktionen har tillgång till. De fysiska dokument som kan innehålla personuppgifter för de anställda förvaras inlåsta i dokumentskåp.
  1. TID FÖR LAGRING
Vi behåller uppgifterna så länge som krävs för att upprätthålla våra åtaganden av leveranser och därefter i ytterligare 24 månader. Därefter kommer uppgifterna att raderas i affärssystemet. De eventuella uppgifter som finns i bokföringen kommer dock att bevaras i sju år som lagen föreskriver. Beträffande uppgifter om de anställda så lagras dessa så länge som lagen föreskriver. Därefter raderas vederbörande ur systemen om anställningen upphört.
  1. ÄNDAMÅL
Vi använder uppgifterna för att kunna sälja, leverera och fakturera våra produkter. I den mån vi har marknadskommunikation så skall vi ha ett samtycke till detta. Samtycket behöver vara skriftligt och kan registreras via brev, mail eller sms. Ändamålet med personuppgifterna för de anställda är att kunna fullfölja företagets skyldigheter som arbetsgivare.
  1. TREDJE PART
Salomonsson Grafiska AB lämnar inte ut uppgifterna avseende kunder och leverantörer till tredje part annat än i en del fall då leveranser sker med hjälp av tredje part och uppgifterna behövs för att fullfölja leveransen. Uppgifter till tredje part beträffande anställda delas för att fullfölja sina åtaganden som arbetsgivare.
  1. TREDJE LAND
I de länder utanför EU som Salomonsson AB har affärsförbindelse med delas inga personuppgifter annat än de i leveransanvisningar.
  1. GRANSKA, ÄNDRA OCH RADERA
Kunder, leverantörer och anställda kan alltid begära att få ett utdrag på de uppgifter som finns lagrade om sig. De har också rätt att ändra eller radera uppgifterna så länge det inte strider mot gällande lagar. Göteborg 25 maj 2018 Stefan Salomonsson VD, Salomonsson Grafiska AB
Save settings
Cookies settings